HET VERANDERLABORATORIUM
STAP VOOR STAP NAAR RESULTATEN
 

Het nieuwe model

STAP 3, bijeenkomst 3, waar zitten de spanningen/contradicties/fricties?

WAT

De stappen 1 en 2 waren concreet en praktisch. Stap 3 zoomt uit. Hoe zijn alle onderdelen van het werk met elkaar verbonden? Zoals de visie op de leerling, de zelfdefinitie als leraar/team, de instrumenten die gebruikt worden (lesmethoden, onderwijskundige principes), afspraken/regels, de onderlinge werkverdeling en personen/instanties die ook te maken met met het werk. Tussen welke onderdelen van het werk zitten de grootste spanningen? De uitkomsten van de stappen 1 en 2 nemen hierin mee.

WAAROM

Een modelmatige analyse van alle onderdelen van het werk en hun onderlinge samenhang zijn noodzakelijk om een compleet beeld te krijgen van het werk. Zo kunnen we de spanningen en de contradicties vast stellen. Pas dan kunnen we nadenken over  oplossingen, niet eerder. We gebruiken een model dat het activiteitensysteem heet.

RESULTAAT

Het resultaat van de derde bijeenkomst is een compleet overzicht van het werk, hoe de onderdelen samenhangen en tussen welke onderdelen de meeste frictie zit.

STAP 4, de  vierde en vijfde bijeenkomst,  het model van de toekomst

WAT

In de vierde stap ontwerpen we een nieuwe model, in theorie, dat de problemen, fricties, de spanningen van de huidige manier van werken gaat oplossen, de werkwijze zoals we die graag willen hebben over pakweg 3, 4 of 5 jaar.
In deze stap stellen we vast volgens welke uitgangspunten, principes etc. we willen gaan werken, en wat dat betekent voor alle onderdelen van het werk. We kunnen voorbeelden van elders gebruiken en bronnen/literatuur raadplegen gebruiken. Op basis van de uitkomsten van de stappen 1, 2 en 3 kan ik ook suggesties inbrengen. Misschien zijn er al ontwikkelingen in de school, waar we bij kunnen aansluiten. Ook hier is een gezamenlijk benadering, in dialoog, waar ieders standpunt meegenomen wordt, het uitgangspunt.

WAAROM

De stappen 1, 2 en 3 hebben inzicht geven in de dagelijkse problemen en de onderliggen oorzaken. Daarnaast hebben we een model waar duidelijk de fricties en contradicties van het dagelijkse werk zichtbaar zijn geworden. Voor een oplossing gaan we op zoek naar een andere, nieuwe benadering. Die nieuwe benadering  zal afwijken van de huidige manier van werken. De oplossing van de problemen vraagt om een nieuwe aanpak, een benadering die van invloed is op alle onderdelen van het werk. Dus niet een onsje meer of minder, daar worden problemen niet mee opgelost. We nemen voor deze stap twee bijeenkomsten de tijd om te kijken welke voorbeelden, bronnen etc. het beste passen bij de deelnemers en de visie van de school. Het is niet de bedoeling dat we zomaar een of ander model of theorie rechtstreeks kopiëren. We passen het aan aan de context van het team en school.

RESULTAAT

Het resultaat van stap 4 is een model van het werk over 3. 4 of 5 jaar, waarin de huidige problemen zijn opgelost, in theorie, en de belangrijkste uitgangspunten en werkwijzen zijn vastgesteld.

Klik hier voor de stappen 5 en 6: Het nieuwe model in de praktijk

 



E-mailen
Map
Info