STAP 1, bijeenkomst 1, plezier en frustraties
WAT
In de eerste bijeenkomst zetten we het plezier en de frustraties van het werk op een rijtje. Waar lopen jij en je collega's dagelijks of wekelijks tegenaan in de praktijk? Voor welke dingen lijkt maar moeilijk een oplossing te vinden? Wat zijn de dingen die energie geven, waar je het voor doet, wat plezier geeft?
WAAROM
Een grondige gezamenlijke analyse van de problemen, vragen, issues, frustraties is een belangrijke eerste stap. Verbeteringen beginnen bij het vaststellen van de problemen. En ook van belang: hebben collega's dezelfde beelden van de leuke kanten en de minder leuke kanten van het werk?
Ik verdiep me als begeleider goed in de schoolcontext. Onder meer door van te voren met kleine groepjes leerlingen hele korte interviews te maken over hun plezier en frustraties op school. Deze interviews neem ik op, ze duren maximaal een paar minuten en ze geven input voor het vaststellen van de problemen, plezier en frustraties van de leraren.
RESULTAAT
Het resultaat van de eerste bijeenkomst is een inventarisatie van de het plezier en frustraties van het werk, een gemeenschappelijke conclusie en duiding hiervan. Verder kiezen we gezamenlijk een of twee aandachtspunten: zaken waar iedereen het over eens is dat deze prioriteit hebben.
STAP 2, bijeenkomst 2, historische analyse
WAT
We nemen een kijkje in het verleden. Wat is er op school de laatste 5, 10, misschien wel 15 jaar gebeurd, wat waren de belangrijkste ontwikkelingen? Wat waren veranderingen die we als een breuklijn kunnen zien?
WAAROM
De problemen, frustraties uit stap 1 hebben zo hun oorzaken. Die oorzaken laten zich niet gemakkelijk raden, ze liggen niet zichtbaar aan de oppervlakte. Van belang is de problemen en frustraties in een historisch perspectief te zien, daarmee komen de oorzaken van de problemen boven tafel. We zien dat de huidige werkwijze niet in alle opzichten is meegegroeid met de ontwikkelingen.
Gezamenlijk maken we een tijdlijn van ontwikkelingen en gebeurtenissen van de afgelopen jaren, en geven deze duiding en betekenis.
RESULTAAT
Het resultaat is inzicht in de oorzaken van de problemen en frustraties uit stap 1.
Klik hier voor stap 3 en 4 Het nieuwe model